Omega s az Alfa
niksy 2007.02.21. 12:48
A Mechanical Animals album, valamint szmainak rszletes elemzse.
Vajon ez a lemez csak a drogokrl szl? Vagy eleve egy drog? Manson a hivatalos honlapon a lemez megjelense eltt gy jellemezte az albumot: „Egy tabletta, mely teljesen elvarzsol”. A ksrteties alak, Coma White egy lny, egy szellem, esetleg egy drog, vagy ppen mi, vagy csupn egy ltoms. A kiresedett, mnikus er, a sivr, remnyked, ktsgbeesett hangsly, a divatos megjelens, melynek clja, hogy megossza a drog ltal okozott lvezeteket veled s velem annyira kzvetlenl, amennyire csak lehetsges – a lemez nmaga a sajt a drogok rnk gyakorolt hatsnak megtestestje is egyben? s valjban mi is ez a fajta fggsg? Brmi, amire rszoksz? Vagy metafraknt megfogalmazva – gyors formja az aptiba merlsnek s az elvonsi tnetek megjelensnek, a bnultsg, a hnyinger s annak az lvezete, hogy szarsz magasrl az egszre?
Vagy netn az abszolt hatalomrl szl, s az onnan val lesllyedsrl, valamint hogy mit vesztesz, s mit nyersz ezen? Vagy a llek megnylsrl, begygyulsrl? Ezt te dntd el, teht rajtad ll, hogy szmodra mit jelent.
Nem lehet gy hozzllni ehhez a bnatos, csodlatos albumhoz anlkl, hogy ne tudjuk, mi volt ezeltt; sszefggseiben ez mr egy ksz teremtmnynek szmt…
Elszr is, kzvetlen eldje, az Antichrist Superstar az elbeszlse annak, hogy a narrtor miknt tallta meg nmagt. Az nekes elmondta, hogy a Mechanical Animals az Antichrist Superstar folytatsa s annak kzvetlen kvetkezmnye is egyben. Ez mr sokat elrul. Amint azt tudjuk, az Antichrist Superstar apokalipszise a bels, felfoghat vilgot sztrombolta, de a kls, „val” vilgot nem. Ez legjobban annak teljesedett be, aki azt meglmodta s megteremtette. A Mechanical Animals vilgnzete olyan, mint breds egy ngyilkos ksrlet utn: fjdalommal teli szemszge olyas valakinek, aki egyszer mr bevgezte, s nem szmtott arra, hogy mg lesz dolga evvel a vilggal, s a ronccsal, melyet magbl csinlt. A msodlagos sszefggs a mvet rt hatsokban s eredetben van. Ha ez dokumentuma annak, hogy narrtorunk miknt nyerte vissza rzelmeit s rtatlansgt, akkor okknt kezelhet, s egyben annak a zennek a visszhangja, melyet gyerekknt hallgatott. Az ok egyrtelm, s az eredmny kecses bjt s egy kevs bnjelet nttt az alkotsba. Harmadikknt pedig, Los Angeles. Nem elhanyagolhat, hogy a dalok akkor szlettek, amikor ebben a vrosban lt, mely az emberi let puszttsrl hres. Ha gy tnik, mintha tbb zombit s szrnyet ltna maga krl, mint azeltt, az azrt van, mert ezt vlasztotta – a llek bredse olyan helyen zajlik le, mely ezeket megalkotja. Manson megfigyelte, hogy Los Angeles felemszt, ha nincs benned elg akarater. Valszn, hogy nhny Mechanikus llat azok kzl, akiket megfigyelt, olyan emberek, akik gy „emsztdtek fel”.
De a vgs eredmny sokkal tbb, mint ha csak a rszeket vesszk egybe. A Mechanical Animals keser bnatban megjelenik nhny remnysugr, ezt jelzi a narrtor trhetetlen k szvnek fokozatos kitrulkozsa. Ez a hossz keserves t kifel a pokolbl; s ilyen messzesgben mr ideje kicsit krlnzni.
Fontos: A bort kt rszre tagoldik, egyik fordtottja a msiknak, felnl elvlasztva. Az egyik oldal az album ells bortjn szrks httrben meztelen, ktnem, s egyben nemtelen Fldnkvlit (Alien), a msik oldal a csillog, gyilkos kinzet, j rock sztr alteregt, Omegt brzolja. Nem ugyanaz: Omegnak emberi keze van, t ujjal, de az Aliennek sszesen van hat ujja. Ezrt lnyeges, hogy egyes dalok a bort melyik oldaln tallhatak; eszerint lehetnek [A], mint Alien, valamint [O], mint Omega jelzsek.
(„n vagyok az Alien s az Omega, a kezdet s a vg”… O, mint Omega, az utols; A, mint Alfa, az els. A, mint Alien. A, mint Angyal.)
1. Great Big White World [A]
„A vilgrben a csillagok nincsenek kzelebb…” Mly s messzi, mint az j sttje, mint a szomorsg, mely fjdalmt okozza. Ez az elsre meglep bevezet nta bemutatja a Mechanical Animals kzponti kpt, amint egy rhajs a vilgrbl a Fldre tekint – kapcsolat nlkl, elhagyatottan lebeg a semmiben, „nem a ti vilgotokhoz kapcsoldva”. Ez a „ti” vilgotok, nem az v, mert amit lt, az egy kietlen, lettelen, szneit s hjt vesztett bolyg, melyrl minden l kipusztult. „Szerettk magunkat” – srja gyszos hangon – „Szerettnk valaki mst”. De semmi mst. Narrtorunk megprblja sszeilleszteni utazsnak sszetrt emlkeit, de csak rszekre tud visszaemlkezni: A pokol hideg volt, telis tele sszetrt vzkkal, s helyes tvis rzskkal. s az t onnan hossz, s kemny volt. „Szz Mria elvetl, de mi imdkozunk, mint a rovarok” – ha az imdkoz sskra gondolunk, szrks, ufszer fejvel, s szemeivel. Rovarszakrtk szerint ennek a pznak a tiszteletteljessge jelzi a zskmnyra val vrakozst; imdsgaink olyan telhetetlenn s llektelenn vltak, mint akiket utltunk, a semminek cmezve azokat. (Vgl egy jl-imdkoz-sska megvilgosodik) Azt gondoltuk, hogy evvel a vilggal mr mindrkk bevgeztk, de visszatrve mg sivrabbnak tnik, mint azeltt, s semmink sem maradt, csak az evilgi krok („Minden ltsem viszket, a gygyszerem ertlen”), s az ebbl fakad magnyos szenveds. s a fjdalomcsillaptk elfogynak… Az tlet, hogy evvel a dallal kezdjk az albumot, brilins megolds volt. Mvszi bja, elgikus szomorsga, narrtorunk kegyvesztettsge – semmi sem fejezhetn ki egyrtelmbben, hogy a dolgok megvltoztak. Eljtt az alkalom, hogy tisztelettel adzzunk Pogonak, akinek billentyjtka jelenti a szm szvverst, mint az albumon mg sok ms szmban. Emellett rideg s tndkl ragyogst ad a dalnak s az egsz mnek. Tkletesen impozns s technikailag is remek, mindig gy adva bele a hangzsba, hogy az ezltal csillogv s ragyogv vlik. Taln Pogo a Mechanical Animals album zenei sztrjnak is mondhat. A dal fldn kvli tja gynyr, az emberi let szmra mg kedveztlen krlmnyekkel, majd ezt egy monumentlis, jajgat gitrszlt hallhatunk, mely gy vist, akr egy mentaut szirnja. A vgn fensges orgona zrja le a rszt, mely lassan a csendbe veszik.
Habr egyesek egyrtelmen eredeztetik David Bowie „Space Oddity”-jtl, de taln a „Moonage Daydream”-hez tbb szl fzi.
2. The Dope Show [O]
A msodik tma kezdete. Gyorstanfolyam, hogy miknt maradj letben egy cpkkal teli medencben: „hogy szhass, nyelned is kell”, utalva az lvezetek szles tartomnyra. Hamis, mersz s csbtan llkodik, jellegzetes Gary Glitter-es temekkel, bevezetve az Omega szmok lendlett, bels feszltsgt. Mgpedig ezek a dalok vrbeli rock ’n’ roll darabok s kznsg kedvencek: rjt kidsztett szerk s gymnt kiraksos csizma fokozza az izgalmat, de ez a csillogs vegyl a keserves nutlat nyomaszt jelenltvel. A The Dope Show rvid vzlata napjaink alapvet hibinak: pillanatnyi npszersg ( „Szeretnek, amikor ott vagy az sszes cmlapon / Ha lekerlsz onnan, mst szeretnek” ), rzketlen szex ( „Van itt tmrdek csinos, csinos darab, Akik fel akarnak repteni a cscsra / De az sszes csinos, csinos darab / Egyedl fog hagyni / s sztroncsolja a tudatod” ), res csillogs, a llek rucikk vlsa ( „Szeretjk az arcodat / Igazn el szeretnnk adni tged” ). (Valsznleg az 1997 vgt jellemz idszakra gondol, amikor felkerestk ajnlatok tucatjaival, hogy lljon kamera el a magazinok cmlapfotihoz.) A tbbszrs szemlyisgek a szlssges stressz hatsaknt alakulnak ki, lthatv tve ma msik „nnket”, amely olyan dolgokat mvel, melyekre te nem vagy kpes. Omega itt klasszikus plda, harsny s cinikus, sebezhetetlen, de mindekzben egy szartmegg nvi ki magt, mely megnyomortja a vdtelen Alien alteregt, s vllat vonva flrespri a seggnyal hressgeket. csupn egy jtkot jtszik – egy jtkot kell jtszania, amire az alteregja nem kpes – s ezt jl csinlja, megfigyelve, hogy miknt hasznldik el a lelke. „Mi mind sztrok vagyunk a drogos show-ban” Taln kiss ntelten hangzik, de ha visszatekintnk, a „drogos show” egy felvonuls volt annak idejn, mely figyelmeztetett, hogy mik lehetnek az lvezetek rdgi kvetkezmnyei. A „drogos show” sztrja taln ppen egy torzult gyerek, vagy egy sszetrt drogfgg volt, aki mr tl messzire jutott ahhoz, hogy brmit is tehessen.
A legnagyobb inspirl hatssal taln Bowie „Cracked Actor”-ja volt.
3. Mechanical Animals [A]
Lktet, elspr erej hangzs, kitn szintetiztorjtk, nha rzelmes akusztikus, nhol erteljes metlos gitr, gyszos szarkasztikussgba gyazva, mely olyan, akr a vgzet, telis-tele visszautastssal s elveszett lelkekkel. Taln ez az album hordozza Manson nyelvjtsi hajlamt a Portrait of an American Family ta: „neurophobic” ( neurotic = neurotikus, ideges; phobic = fbis ), „manniqueen” ( mannikin = manken, modell; queen = kirlyn ), s a bjos „phenobarbidoll” ( esetleg phenomenal = rendkvli; „barbi-doll” =barbibaba ). (Ezeket a szsszetteleket elg nehz magyarra fordtani, mivel mg angolul is rtelmetlenek, csakis az alkot szavak jelentsbl eredeztethetek.) Kire utal itt a „te”? Esetleg ez lenne els tallkozsunk a kpzeletbeli Coma White-tal? Manson semmi konkrtumot nem adott meg evvel a homlyos alakkal kapcsolatban: nha „egy lny, akit Coma White-nak hvok”, de „nha Coma White te magad vagy”, s nha Coma White szemlyesti meg mindazt, aminek alrendeltjei lehetnk. Ez a szm Coma White megmutatkozsa, mint Manson „mechanikus menyasszonya”, aki „olyan res, mint az ’’ a Mindenhatban”, s kinek „arca egy halott sztr” – felidzve a nagy karriert befutott filmkirlynket s szupernovkat, metaforval lve, mint kigett fnyeket az gbolton. Manson viszont elutastja: „Soha nem leszek az egyetlen szmodra / soha nem fogom megmenteni tled a vilgot”. Kitl? Ki s mi ez a ksrtet? „Ez nem n vagyok, n nem vagyok mechanikus”, nekli panaszosan, „Csak egy fi vagyok, aki az ngyilkossg Kirlyt jtssza” Ezen sorok megrtshez kiss el kell kalandoznunk idben: Volt egyszer egy 15 ves src, akit Richard Kuntz-nak hvtak, s ngyilkos lett. A CD lejtszjban az Antichrist Superstart talltk meg. A fi apja az amerikai Szentus el lpett, s megvdolta Mansont, mint a tmeges fiatal korban elkvetett gyilkossgok s ngyilkossgok f okozjt, ( „gyermekeink sorra halnak bele ennek az embernek a zenjbe” – mondta) s az Antichrist Superstart kzigrntnak nevezte, mely az fia tudatban robbant. Sokak szerint amikor Manson a szmban „robbanni soha meg nem szn kzigrntnak” nevezte magt, akkor az ngyilkossgra utal. A strfa a „jtssza” szval vesz fordulatot: az ngyilkossg Kirlyt, mint egy szerepet jtssza, vagy ez csupn egy krtya, amit a jtkba dobott? A Szv kirly a krtyajtk nyelvn ngyilkos Kirly, mert gy brzoljk, mintha kardjt sajt fejre szegezn; a bortn stilizlt ikonknt jelenik meg a dalszveg mellett. Ott, ahol a szveg s az ikon lthat, az Alien a jobb fels rszen tallhat, Omega pedig meg van fordtva. Valsznleg az Alien / Fldnkvli az, aki az ngyilkossg Kirlynak szerepre plyzik – melyet megtagad; csak tudja, hogy meg fog halni, de az Omega ezt akarja. (Taln szndkosan? Taln Omega elismeri nmagt, mint egy szerepet?…) Szerintem ezt a dalt bizonyos szempontbl sajt l-szemlyisghez rta, ahhoz az njhez, melyet olyanok formltak, mint Kuntz apja – Az ngyilkos Kirlyhoz, A Veszlyhez, a feketbe ltztt Stnisthoz, kinek varzsa vonzza a fiatal lelkeket. (Az „egy halott sztr arc”-t elszr egyik zenetben emltette a hivatalos honlapon). Visszautastja ezt a szemlyisget, mivel egy mdia bbv vlt, s mint mondja, tbb nem rdekli, hogy milyen sszefggsben ll a vilggal, mert „ez nem n vagyok”. Taln a fiatalokhoz, s egyben a fiatalok nevben is szl, vdve ket, s nmagt, taln ezt mondja evvel: „mi csak gyerekek vagyunk, akik ennek az embernek a zenjt hallgatjuk – az ngyilkossg Kirlyt – de nem voltunk a befolysa alatt”. Nem voltak mechanikus llatok, nem befolys alatt jtszottak, s az letre val elveszett eslyket (vagy taln sajt eslyt?) siratja: „Soha nem lesznek elg jk neked, rosszak neked / soha nem lesznek semmik, semmik egyltaln”…
4. Rock is Dead [O]
Egy Judas Priest ervel vgigspr zenei rmlom, melybl tisztn szrhet ki az zenet: „Minden, amit mondok, hazugsg” – amit ez a vibrl, seggbebasz raktaknt eltr dal kzl. s az a la-la-la refrn… Manson elmondsa szerint azokra az ellenttes vlemnyekre vonatkoz reakci, melyek a rock ’n’ roll buksrl szltak. Erre vlaszol itt: „lljatok htrbb, klykk, s lsstok, hogy ez mennyire van gy”. Ezen kvl egy kis mar megvets a bulvrlapok mentalitsrl valamint a tmegek megvehetsgrl; s nem utols sorban a ’cmlap rock”-kal szembeni utlatt fejti itt ki. (Figyeld meg a gnyos A-ha-t amikor a ’rock’-ot s a ’shock’-ot nekli!) Erteljes s lktet gitr riffek, trillz szintetiztor; ez csak mka, vagy ez az egsz egy csaldott, szomor kijelents? Egy msik szemszgbl ez egy clzott lvs az t rt kevsb ’vilgi’ kritikkra – „Megbotrnkozs mindnyjatok fejben; Szval bassztok meg az sszes tiltakzt” – vlti. „Isten a TV-ben van” ( „God is in the TV”… vagy esetleg „Goddess in the Tv” ( „Istenn a TV-ben”)?). Ez kiss egy akkortjban kszlt interj egyik tmjra emlkeztet, miszerint a szellem brhol jl megtallhat, csak a vallsban nem, s hogy az Istenk egy zleti vllalkozs, mint minden ms. „pts egy j istent / Hogy gygykezelj s hogy majmolhass / Ptlkot nyjt neknk / Beltztetett s valdi hamistvny” Omega a cscson, szexi magabiztossggal s szvs sztr-minsggel veszi clba a krltte lv dht, elszr s utoljra. Gyere, szereted t, nem?…
…de basszus, az Omega szmok tl slyosak ahhoz, hogy magval ragadjanak; sznesek s olyanok, akr egy fny kavalkd: kprzatosak, de resek s cinikusak. De ebbl a szempontbl ez a legerteljesebb darab.
(Itt az alkalom, hogy kicsit eltprengjnk ezen a kprzatos ikonon, Omegn. Mint lthattuk, Manson stt ruhit htrahagyta; Omega mr fehr, tndkl, aranyozott s piros ruhba ltztt. Szolris megnyilvnuls, s a Szolris Kereszt Angyala az egyenlsgre s az egyenslyra utal. Manson egyszer azt mondta, hogy inkbb rzi magt Jzusnak, mint Lucifernek; vajon az jjszlets valamint a visszanyert rtatlansg gondolata kiterjedt angyali szemllett? Omega csillog tollazata kiss Luciferre emlkeztet, ahogy a bnbeess s kizets eltt kinzett, mint „ a gynyr reggeli csillag, mely denben stlt, kszerektl s fnyektl vezve”. Szent, Isten ltal is szeretett angyal volt… Manson deizmussal s a llekkel nem tnik olyan ellensgesnek, mint azeltt, s az Alien/Angyal aspektus, Omega alteregja, tisztn szletett jj, tetovlsai eltntek. Taln ez a kls kveti Omegt, ahogy a krtya megfordul Omegrl Alfra, s ezltal az utolsbl lesz az els…)
5. Disassociative [A]
Fjdalmas, remnytelen s rzelmekkel teljes. „Elmondhatom neked, hogy mit mondanak az rben” – narrtorunk egy ragyogbb helyrl kzvett, mint egy bukott csillag – „Hogy a mi fldnk tl szrke / De ha a llek tl digitlis / A test gy reagl r”. A cscstechnolgia egyenl az elembertelenedssel; egy llekbetegsg, melynek vrzse kiszrtja a bolygt. Az idk vgezetig keservesen csng harangjtk: elhasznlt emberek, elhidegls, az Internet roncsol hatsa. Az Alien identitsnak kzponti megnyilvnulsa, mely vgydsban, sebezhetsgben s flelemben nyilvnul meg. Csak most merjk megrteni s kitrni emberi rzseinket, de az emberisg, gy tnik, megsznt ltezni. A gyengdsg s hevessg vltakozsa az nekes mve, ahogy a gitr melegsge s knnyedsge is. „Nha mi gy jrunk, mintha / Fejbe lttek volna, szerelmem / Dalt runk az rben, mintha / Mr eleve halottak s elveszettek lennnk” Az els szm mr foglalkozott az album kzponti krdsvel: mirt tomptjuk szndkosan rzelmeinket? Mirt nem rznk? Elszr itt kpes valakit „szerelmnek” nevezni, habr tudja, hogy mindketten halott, hasznlhatatlan robotknt stlnak. Ersdik az az rzse, hogy visszanyeri rzseit s lelkt, s egyidejleg ersdik a flelme, hogy ezeket jra elveszti, vagy hogy mr visszafordthatatlanul elvesztette ket; s hogy is csak egy olyan gp, vagy olyan gp lesz, mint akiket maga krl lt. Flelmt egy rejtelmes, rideg szjtkba illeszti: „…Az ideges rendszer sszeomlik…” – Szorosan sszecsomzva rzseit, az sszeomls tudatt, s azon flelmeit, hogy ez az sszeomls inkbb galaktikus mret lesz annl, mint sajt letnek megsznse.
6. The Speed of Pain [A]
Szomor, keser srs Bowie s Pink Floyd-fle mltsggal valamint gospel krussal tarktott kecsessggel. A szm kzponti gondolata, hogy valaki azt remli, legyzheti a fjdalom gyorsasgt, s a szerelem, mely a fjdalom okozja, mg mindig valdi, s hogy a fjdalom mg mindig jobb, mint a teljes rzketlensg. „Csak emlkezz, hogy mikor azt hiszed, szabad vagy, a trs a kibaszott szvedben n vagyok” – nekli Manson, felidzve a fggsg s az sszetrt szv rzst. Taln evvel nmagt nyugtatja, hogy Coma White nem fogja csak gy otthagyni egy nap. A Fjdalom Gyorsasga gy hat, mint egy ’baszdj meg s halj meg’ szm a Mechanical Animals-on – „Szeretnm, ha tudnk aludni / De nem tudok a htamra fekdni / Mert minden napra van egy ks / Mita ismerlek tged” - de az Alien/Angyal egy j Marilyn Manson, aki kpes megbocstani s felejteni. „Tartsd meg titkaidat halott hajba burkolva” – nekli halkan, nincs arra szksge, hogy elssa ket. Annak ellenre, hogy ksek vannak a htban, a dal megrzi sznalmt, ahogy a vgn ddolja: „Remld, hogy kz a kzben r utol minket a hall / Mindrkk” (s a Gtikus szellemem mg mindig csaldottak? Mi lehet ennl gtikusabb?)
A szm hangulata nagyon emlkeztet a Kiss Dynasty albumra, pontosabban a „Sure Know Something” cm szmra. Nem mondanm, ha nem ez lenne Twiggy kedvenc albuma.
7. Posthuman [A]
A Posthuman s az I Want to Disappear-be val tmenete bizonyos szempontbl tartalmazza a lemez teljes lnyegt, mondanivaljt, ezrt kiemelt helyre soroland a szmok kztt. Ez a szm egy rmiszt, robog, vgtat darab, az egyetlen olyan nem-Omega szm, mely igazi hard rock elemekre pl, gy egyben a legintenzvebb s legnyltabb dal. Emellett az egyetlen olyan a Mechanical Animals-n, melyben az Alien/Angyal jra sszegyjti az Antikrisztus erejt s tzt, s ezrt helyezdik ide a hangsly: itt kristlyosodik ki mindaz, amit elz szerepben tanult, s csak leng, mint egy fnyesen szikrz kard. Az els Kennedy utals itt hangzik el, azta, hogy Manson felhagyott a tmeggyilkosokkal, ugyanis: John F. Kennedy volt az els igazi ’TV elnk’, kinek halla nemzeti katarzist vltott ki s mtikus hss emelte t, akire nemzeti, szent ldozatknt, mrtrknt tekintenek mindmig. „Neki” [ „she” ] (nem „Neked”, s nem is Coma White-nak) „olyan szemei vannak, mint Zaprudernek”, annak az amatr filmesnek, aki a Kennedy gyilkossgot megrkt hres felvteleket ksztette; „azt akarja, hogy tkletes legyek, mint Kennedy” s lmaiban „ szent, mint Jackie O”. Ebbl leszrhet, hogy Marilyn hallt kvnja, mikzben imidzst csiszolgatja mellette a limuzinban; egy gyilkossg ltal szletett szappanopera sztr, egy tragikus sors heroin, mint a legends, vrpecstes „Els zvegy”. „Mutasd meg a halott csillagokat, mindegyikk nekel” vlti Marilyn visszafojtott indulatokkal, itt gondol az sszes mrtrra, JFK-tl, Kurt Cobain-en en keresztl egszen Diana hercegnig, de visszautastja, hogy az oldalukra llna: „Ez egy lzads, hith s tiszta”. Hith s tiszta – egy valdi, nem kzvetett, lelki tapasztalat. Visszautastja a halott ikonok s ’TV mrtrok’ kultikus, vallsszer imdatt – „Ez nem Isten! Ez nem Isten!” – ordtja nyikorg hangon, majd egy Antichrist Superstar-ra visszavezethet gondolatot kzl, miszerint „Isten csak egy statisztika, egy szm, ameddig nem tudsz elszmolni”. A poklot is megjrva megadatott neki a llek legtisztbb tltsa, s ennek eredete. Isten egy rejtly, Isten ott van a szvnkben, vagy a zenben, vagy ppen tebenned; Isten nem ez a szintetikus hisztria, ez a htborzongat, katolikus ereklyeimdat s vrfolyats. ltja ezt, s nem jtssza tovbb ezt a jtkot. Isten gondolata gy csap le r, mint egy zendl tmeg; zavartsgban s bnatban azt kvnta, brcsak halott lenne, ha mtikus szerepe a felldozott fekete brny csupn. Egyszer mr eljtszotta a vres Antikrisztus szerept, de mr tllpett Isten effajta megtlsn. Vrja a hallt – vrja a vilg vgt – de tudja, hogy nem egy ldozat. Visszanyerve rgi rzseit s dht rjn, hogy nem vesztett el mindent, s hogy ez az rzs valdi, s mg mindig az v.
(Megjegyzs: Manson mg egyszer felvetette ezt a tmt a banda honlapjn. Ez a pr sor volt olvashat annak idejn Manson egyik zenetben:
„Szeretem, hogy tlthattok az agyamon
kis zapruderek
ahogy visszatekertek s jra lejtszotok.
Szeretem, ha tlvitek az agyam,
s valjban mit rulunk?
s valjban mit vesznk?”
Ez a pr sorocska tbb rtelm s igen rnyalt. „tlvitek az agyam” – rszben felidzi John F Kennedy hallt, s azon rzket, hogy jkor, j idben vesznk fel valamit, mintha azt mondan: „keresztl lttok a szememen” – ez kiss emlkeztet az Antichrist Superstar Mister Superstar cm szmnak ijeszt „ld meg magad a TV-n” sorra. A tltny sz itt megegyezik a kamera-felvtellel: mindegyik nyilvnossgra hozhatja egy ember koponyjnak tartalmt. s mi, a „kis zapruderek”, vagyunk az egyetlenek, akik elksztik a felvtelt, „visszatekernk s jra lejtszunk”, minden szt s minden filmkockt, tvizsgljuk mg a csontokat is rulkod nyomok utn kutatva. Ez soha nem kever minket veszlybe…vagy nmagt; mi mind bnsk vagyunk ebben; az egyetlen, aki azt mondja, hogy szereti ezt…)
…s most trjnk vissza elre megtervezett programunkba…
Az tmeneti rszben halljuk a tmeg morajlst, majd egy gpies hang szlal meg: „Hlgyeim s Uraim, Omega s a Mechanikus llatok”
8. I Want to Disappear [O]
Ez a szm egy igazi prgs darab, vist gitrokkal, torztott basszerral, mely mennydrg ert klcsnz a dalnak; m Manson kezben van az irnyts, adja a varzst s emelkedett hangnemt. Ostoroz, punkos gnnyal nekelt sorok, melyek elsre taln viccesnek is tnnek, de rvidesen eltnik bellk a kesersg is. („Igen res vagyok”), mely fojtogat nmegvetssel prosul: „Nzz rm, szz voltam, felnttem, hogy kurva legyek, s akarom, hiszek benne…” Az „s akarom” az, mely teker a fojt vason, nemtrdmsggel, s pokoli elszntsggal, mely az Omegt jellemzi. „Szeretjk a fggsget, mert hatsra gy rezzk, mintha szmtannk valamit”. Csupn a fjdalom maradt, mint az Omega egyetlen rzse, csupn ezt rzkeli msoktl is. Mr semmi sem szmt neki tbb… anyja elveszett, apja egy idegen, tlsgosan elunta az lett a nihilizmushoz, s az sszes drogod sem elg ahhoz, hogy meggyzd. Teljes ellentte az jjszletsnek, a gyengesgnek, ami mindenre jellemz. Akzben, hogy Omega rzelmei lassan kezdenek visszaszivrogni, ugyangy kiszipolyozzk t is. Nem kpes ellenllni a mdia keselyinek, mert szksge van a figyelmkre, nem kpes nlklk ltezni ( „Nzz rm! – srja, mint a Macska a Kalapban (The Cat In The Hat) ), de ugyangy utlja is; szmra a hrnv Coma White. Knyrtelenl sebzi nmagt ( „Brcsak nem n lennk” – Mister Superstar), gy rzi, olyan szintetikus lett, mint amennyire az alteregja valdi, s ezrt utlja magt. Nehz megrteni, hogy mit is rzett, taln irigyelte a msik nmagt? Egyltaln rezte az rzseit? Ezrt is nehz megrteni, s elfogadni, hogy ezt ugyanaz a lny nekli, mint az elz szmot; mikzben lelknek kt flteke kztt risi szakadk ttong.
9. I Don’t Like The Drugs (but the drugs like me) [O]
Nehzkes, komikus s szemtelen 70-es veket idz, funk elemeket felvonultat szm, mely clpontba veszi azt az nelgltsget, mely rr lett rajtunk, s a vallst, oldalba rgva szoksait. Azrt tallunk rtkre mutat elemet itt is – ami a gospel nekesnkben testesl meg. Vajon azt akarja evvel mondani, hogy a nyilvnos beismers, s a jfi-imidzs csak a fggsg, s az lvezetek jabb formi, az, hogy mindenki rkap valamire? A kvetkez sorok: „Vgrehajtottk rajtunk a vizeletvizsglatot s imdkozunk” valamint a „keresztnyek ngyilkossg lttn” vajon azt szimbolizljk, hogy a Jzus mg bjs, s a r val tmaszkods csak a fggsg egy formja? (mely ha igaz lenne, akkor a gospel nekesnket igazn rdgi szerepbe bjtatn) Mindenkinek megvan a maga Coma White-ja…(Egy Manson interjbl: „Minl tbbet hallgatom a lemezt, annl jobban akarom azt eladni.” Ha nem kvnsz valamit, akkor valami ms utn hajtozol.)
Valjban mindegy, hogy mit hasznlsz mregnek, habr: „Van egy lyuk a lelknkn, melyet a fggsggel tltnk ki, s jl rezzk magunkat.” A legvalsznbb Bowie hats a Fame; erre utal a ksrteties Bowie-fle vokl, melyet a „megszgyents 15 percnl” hallunk.
10. New Model No 15 [O]
Csps, keser humor, de valdi rock darab. Itt merl fel az ok, hogy mirt rzstelentsnk valakit: gy nem rzed, amikor felszeletelnek s felszolglnak, mint egy stemnyt. Narrtorunk nmagt gnyolja; nmagt gy lltja be, mint egy sokat keresett termket, mely letszer, pzol, s majdnem valdi, egy igazi ’Marilyn Mandroid’. Az nutlattl undorodva vall: „Jobb fejileg, az gyban s az irodban, leszopja s mosolyog”. Mint az az eddigiekbl is kiderl, az Omega szereti magt kurvnak belltani. Harsny, mint az I Want To Disappear - „Hamistvny vagyok, mint egy eskvi torta…Semmi sincs idebenn” – de kiss elhatrolja magt, s kiss ironikusabb is; a hirtelen jtt hrnevet gnyolja fanyar szjtkkal: „s bizonytalan vagyok, s tudom, hogy homopolita vagyok…Centrifuglt vagyok, s n tudom, hogy be vagyok lve s hempergek…”
A dal new-wave stlus hangzsa, az temet ad taps, s a cikz szintetiztor, valamint a dhdt, izgatott gitrriffek – s emellett a „Sznalmasan kiszmthat” szlja – ltal rajzoldik ki az let elzletiesedett oldala. Nincs mg egy olyan dal, mely egy ennyire ltalnos hangzst ilyen undortan feldolgozna s formlna. Egy nyilvnval utalst tallunk a The Dope Show klipjben, amikor az Alien tri-zzza az kpre formzott manken-bbkat. A legvalsznbb eredet Knack a 15 perces hrneve, a My Sharona, s Devo Girl U Want-ja.
11. User Friendly [O]
Itt van a vrva vrt „bassz s halj meg” szm, mely egy utlattl izz darab, hegyes drdkkal s szexi ni hangokkal (Dyanna Lauren, a hres pornsznszn), s ez mind a mondanivalt tmasztja al: drog, a baszs olyanokkal, akik szarnak mindenre. Mechanikus szex, az elrzketleneds, s a llek elsorvadsa, valamint egy ok az rzketlensg, a teljes bnultsg elrsre (Vagy ez is csak a fggsg egy tpusa. Vagy esetleg Los Angeles.) Pimasz refrn, pp annyira, mint ahogyan vele viselkednek: „Nem szeretlek, de meg foglak baszni, mg nem jn valaki jobb”. Omega mg l, mg rez annyira, hogy meglssa, rzkelje ezeket a dolgokat maga krl, hogy meglssa ezt: „Vreztem azrt, csakhogy megrints, soha nem halnl meg csak rtem”. De az itt megjelen nbecsls egyben az utols is. „Hasznlj, mintha csak egy kurva lennk, A hossz kapcsolatok olyan unalmasak”, s evvel megadja a dfst, de semmi jelt annak, hogy elmenne – vgeredmnyben, ez nem ll messze az Omega nmagrl alkotott keser vlemnytl – s az egsz csak begennyesedik, mint egy seb. Egszsgtelenl hangzik, a nyomaszt szintetiztorral, a video-jtk-szer zrejekkel s a csipogsokkal, melyektl a falak kaparjuk.
A cm egy vels szjtk, mely taln tbbet mond, mint maga a szm; nem csupn egyenlv teszi az rzketlen szerett egy szolglatra-ksz gppel, s belehelyezi ezt a drog-tmba (a felhasznl (user) itt tbbrtelm), hanem mg gnyt is z a szmtgpekbl, melyeket sznalmasan prblunk emberszerv varzsolni; letert, letet adunk nekik, mikzben mi is egyre inkbb gpiesebb vlunk.
12. Fundamenthally Loathsome [O]
Omega leteszi lapjait: „Amikor utlom, tudom, hogy rezhetek, de ha szeretsz, tudod, hogy ez nem igazi”. Sokkal knnyebb szmra az utlatban bzni, mint a megkrdjelezett szeretetben. „Fel akarok bredni a vilgodban fjdalom nlkl”, sirnkozik Omega, de valjban szmra ez csak akkor valsulhat meg, ha nem is kel fl…
Omega nem kpes az tvltozsra, melyen az alteregja mr majdnem tljutott; beletrdik az l-halott vilg magnyba – „egy rlt, kibaszott vilgba, a pokolba vezet ton”. Ez kiss gy hangzik, mint az Antikrisztus Szupersztr pardija, mivel gy hangzik, mintha ez a szemlyisg megkedvelte volna a posztnihilizmus extrmitst. (A Dead to the World Tour alatt nha kt szm kztt volt hallhat ez a pr sor: „Egy rlt vilgban/ a pokolba vezet ton/ tudjuk, hogy mit kell tenni, s azt jl csinljuk”) A dal els fele knnyed, vatos, mereng hangulat a dominns, majd innen felemelkedik, erteljes gitr viszi egszen a cscsig, mg Omega csikorgatja fogait: Vajon neked, vagy neki kne elbb meghalnia?…
13. The Last Day On Earth [A]
Hlgyeim s Uraim, Omega: Engedjk meg, hogy okot adjak az letre. Egy elkpeszten gynyr, epikus ground-os romnc, melyet tjr a szintetiztor ragyog, de elspr ereje; egy gigantikus muziklis naplemente megjelentse. rzelemds s szinte: „Most megtalltalak, s mr majdnem tl ks”. De csak majdnem. Mg nincs minden veszve. Mg idben, vdetten, kz a kzben a vilg romjai felett.
„Az sszes elz letemben ostobn viselkedtem”, srja Manson; megadatik szmra az utols esly, hogy javtson a dolgokon, ezrt tesz egy vgs vallomst: Egyedl nem kpes elmenni. Mikzben azrt harcolt, hogy sztr legyen, megtapasztalta azt, hogy milyen rzs is rezni, hogy milyen az, amikor trdnek vele. „Igen res vagyok itt nlkled, tudom, hogy a hallomat akarjk” – nekli nyitott szvvel, egy klnleges vallomsban; s valaki hallgatja t. A felfoghat vilgon kvl, ahol mr csillagok sincsenek, csak a narrtorunk s lelki trsa; bukottan, megfosztva a megvltstl, reszketve s gyengn, beismeri az igazi szerelem lehetsgt. Felemelkednek a ktsgekben, melyeket a dicssg okoz szmukra. A monumentlis, dallamos dalban, melyet that egyfajta hatalmas fldntli tisztasg – melyet tbbek kzt Gingernek s Zim Zum-nak ksznhetnk – megtesszk a magunk fogadalmt: „Egytt lesznk, mg a bolyg meghal…soha nem bcszunk majd el”. Mi vagyunk az utols generci, „srlt modulok”, melyek kptelenek mr elltni, de legalbb valdi, emberi llekkel nzhetnk szembe a vggel.
Termszetesen, ez elgg optimista felfogs – A „te” itt lehet akr egy drog, vagy brmi, melyet lvezetnek tart. De haladjunk kicsit tovbb a gondolatmenetben. Manson egyik interjjban elmondta, hogy az album tragikuma, szomor hangulata abbl a rossz elrzetbl fakad, hogy jjszletse mr tl ksn kvetkezett be: habr lelke visszanyerte rzseit, mely nem akarja a vilgvget, nem lesz ott idben, hogy megllthassa az apokalipszis pusztt hullmt, melyre Antikrisztus Szupersztrknt sszes erejt fordtotta. Ha gy trtnik, akkor Omega s az Alien (Alfa) is elismeri, de Alfa lesz az, aki vgl emberi impulzust klcsnz ennek az egsznek – ha mr elkstnk avval, hogy tugorjunk a szakadk felett, legalbb fogjuk valaki kezt, amikor keresztlhaladunk rajta. Nem igazn happy end, de az albumhoz mrten egy mennyei vg.
Egy felttelezs szerint itt forul meg a krtyalap. Vlaszt, elklnl Omegtl s a knz ktsgbeesstl; visszaalakul Alfv, az emberi formt vlasztva, s mindent jrakezd. Ez felfoghat egy kisebb gyzelemknt is, akkoraknt, mint amikor kinyitod jra a szemed tbb hetes kma utn, de ez a Fldn nem rzkelhet.
14. Coma White [A]
Manson tragikus vgknt jellemezte ezt a dalt, de ez inkbb antiklimax fhsnk csontfehr lelknek megmenekvsre nzve. Ezek utn, mi lehet a mi misztikus heroinunk, a vtkes, de mg mindig szeretett Coma White? Vajon mr tl messzire ment ahhoz, hogy meg lehessen menteni? „Van valami hideg s res a mosolyban”, amint az elvesztett lny szellemt nzi; szomoran vonja le a kvetkeztetst: „A vilg sszes drogja sem fogja megmenteni t sajt magtl”. mg messzebb ment, mint narrtorunk… A refrnben: „Mert egy tkletes vilgbl szrmazol, Egy vilgbl, amely ma ellktt magtl”. Vajon az Alien vilga tnik tkletesnek? Ez az dntse, hogy mentenie kell magt attl, ami eltasztja? Az album maszkjai kzl melyik Coma White, s mit jelent valjban szmra ez a kpzeletbeli lny? Ha a dalban minden „neked” az hangja, akkor az egyetlen, aki ezt a litnit eladja: „Egy tabletta, hogy megbnulj, egy kapszula, hogy megnmulj, egy kapszula, mely teljesen elvarzsol”. s 8Coma White) valsznleg egy szemly, magnyos s fg, valaki, akit ismernk. Vagy ha mi voltunk Coma White, akkor szmunkra Coma White jelenti Mansont, s mi vagyunk azok, akiknek mentenik kell magukat… Vagy csupn egy drog hangja, a lemez hangja, vagy brmi, amire nagyobb szksged van, mint a sajt lelkedre.
|