Adam Kadmon
niksy 2007.02.21. 12:52
A Holy Wood httere: dm, az els ember
1. Adam Kadmon, a makrokozmikus ember
Az ember alak s-kozmosz vagy kozmikus s-ember motvuma nagyon sok teremtsmtoszban megtallhat, az eddigiekben emltett motvumok (Vilgfa, stojs) kzl taln ez a leggyakoribb. A kozmognikus mtoszok elmeslik, hogy a makrokozmikus ember mely rszeibl jttek ltre az egyes kozmikus dolgok, a bolygk, geolgiai formk, az lvilg s a termszeti jelensgek. Ezekben a mtoszokban kzs az is, hogy elmondjk, hogyan ment vgbe a vilg teremtse, hogyan ldoztk fel az istenek a primordilis embert, miknt daraboltk fel a testt s szrtk szt testrszeit a vilgmindensgben. A teremts teht egy gigantikus ember megszletsvel kezddtt. Ez a makrokozmi-kus ember, az ezoterikus elnevezssel illetve Adam Kadmon etlttte az egsz univer-zumot, rajta kvl semmi sem ltezett. Minden ebbl az si ltezbl ered: a csillagok, a tengerek s hegyek, a nvnyek s llatok, valamint az emberisg is. A fldi ember nem ms, mint ennek az univerzumban sztszrdott makrokozmikus embernek a mikrokozmikus hasonmsa. Ezt az zenetet hordozza magban Hermsz Triszmegisz-tosz tantsa is, a Tabula Smaragdina, vagyis a Smaragdtbla, mely a hermetikusok krben az analgik tana nven ismert szveget tartalmazza: „Ami fent van, meg-egyez azzal, ami lent van, s ami lent van, megegyezik azzal, ami fent van, gy jn ltre az egysg csodja.”
A legtbb kozmikus s-embert hermafroditnak brzoljk a mtoszok s a metafizikai tantsok. gy pldul ktnemnek rjk le a kabbalista szvegek a kozmikus dmot, Adam Kadmont, az archetipikus embert. Adam Kadmon metaforikusan "Isten testt" is jelenti. Az androgn, azaz a ktnem ember az alkimista szimbolikban a blcsek kvnek jelkpe, mely a kt egymst keres ellenplus eredeti egysgt, az let lnyegt s a tulajdonkppeni teremtst jelenti. Az als s fels vilg megfeleltetseit legjobban az az bra szemlltetheti, mely megmutatja, hogy az ember testrszei mely llatvi jegyekkel llnak kapcsolatban. Ahogyan a makrokozmosz rendelkezik a tizenkt jeggyel, ugyangy az ember is: a fejtl, mely a Kosnak van rendelve, egszen a lbig, mely a Halaknak felel meg.
A germn mitolgia szerint a vilg egy Ymir nev ris testbl kszlt. "az els llegz lny", aki a stt, jeges, szaki birodalom s a lngol, tzes, dli birodalom hatrn szletett a tz s a jg egyeslsbl. Az istenek feldaraboltk Ymirt, s testrszeibl megalkottk a vilgot. Az Edda gy rja le a trtnetet:
"Formltk a fldet:
Ymir hsbl
hegyeket csontjbl;
Drhideg ris
koponyja komor g lett,
vrvertke a tenger."
Az aztk vilgteremt egy Tloque Nahauque nev isten, aki egymaga frfi s n. Az egyiptomi kozmognikbl elsknt Osiris trtnete juthat esznkbe, akit gonosz testvre feldarabolt, s testrszeit sztszrta a Fld klnbz pontjain. A memphisi kozmogniban azonban egy msik mtosz lt Ptah isten teremtsrl. „Trtnt, hogy a szv s a nyelv hatalmat nyert az sszes tag fltt, tantvn, hogy (Ptah) benne van minden mellben s minden szjban ...” Az istenek azonban Ptah szjban voltak, mely „kijelentette minden dolog nevt”, s nem egyebek, mint Ptah klnbz alakjai, manifesztcii. „Ekkppen alakttattak ki az istenek, Atum s az Isteni Kilencessge, akkor minden isteni sz ltrejtt azltal, amit a szv gondolt s a nyelv parancsolt...” „Minden dolog tle jtt ltre, akr lelem, vagy tpllk, vagy az istenek eledele, vagy brmifajta j dolog. Ennlfogva talltatott s szleltetett, hogy Ptah ereje nagyobb, mint az sszes isteni, s ezrt Ptah megelglt, miutn megcsinlt minden dolgot s minden isteni szt.” Ptah az Univerzum Elmje, az egy isten, az nmagban ltez. Minden isten s ember az elmjnek kivetlse. Horus az szive, s Thot a nyelve. A knai mitolgiban a vilgegyetem satyjt Pan Ku-nak hvjk. Pan Ku, ahogyan az elz rszben mr sz esett rla, egy tojsbl szletett, 18 ezer vig nvekedett, mg vgl 90 ezer li (kb. 45 ezer km) magas nem lett. Miutn meghalt, testbl keletkezett a vilg. Llegzetbl lett a szl s a felhk, hangjbl a mennydrgs, szemeibl a Nap s a Hold, hsbl a fld, csontjaibl a sziklk, ngy vgtagjbl a ngy gtj, vrbl a folyk, ereibl az utak, verejtkbl az es s a harmat, hajbl s szakllbl a csillagkpek. A vdikus hagyomny ugyancsak egy mrhetetlenl magas, ember formj lnybl eredezteti a vilgegyetemet. A neve Parusa, akit felldoztak az istenek. Testbl lett az gbolt, kldkbl a leveg s lbaibl a fld. Az llnyek sszessge csak egy negyede Parusnak, mg nagyobb rsze keletkezss s elmlss lnyeglt t.
2. Az svz s az stz
A tovbbiakban azt vizsgljuk meg, hogy az svz, illetve az stz, mint a dualisztikus vilgkp alapja, milyen szerephez jut az egyes kozmognikban. A teremts-regk ltalban matriarchlis rendszerek, de a teremt Fny s Nap mtoszaiban hatrozottan a frfias jelleg uralkodik. Tbb ezer v alatt rendkvl sok vltozatuk alakult ki. Az egyes helyi kultuszok ezek legtbbjt mly buzgalommal tartottk fenn. Az eredetmondkban igen sok a kzs vons, nemcsak egymssal, hanem a ksbbi, ms npek mondival is. Kezdetben a dolgok a stt s mly vzben voltak, forma s alak nlkl, megnyilvnulatlanul. Azutn az let szikrjnak felvillansval, a tulajdonkppeni Teremtssel leveg s anyag keletkezett, gy elvlt egymstl a fld s az g („teremt vala Isten az eget s a fldet”). A tz a teremt frfier, az aktivits, az akarat kifejezdse, mg a vz a niessg, a befogads, a passzivits szimbluma.
A legismertebb teremtstrtnet a Bibliban tallhat. A teremts eszkze az Ige, vagyis a vilg a sz ltal jtt ltre. A sz az akarat, a tz er fizikai megtesteslse: "Legyen vilgossg: s ln vilgossg" De ez a vilgkp sem egyplus. Egyes Biblia- fordtsokban az eredeti szveget talljuk: "A fld pedig kietlen s puszta vala, s settsg vala a mlysg sznn, s Istennek szent lelke lebegett a vizeknek felette." A szent llek, azaz a teremt szellem a frfias princpiumot jelenti, mg a vizek jelentse a nies princpium. Ily mdon mg a keresztny teremtsmondban is megjelenik a dualits szerepe. A majknl a Popol Vuh nev elbeszlsfzrben tallhat teremtsmtosz szerint kezdetben mindentt vz volt. A teremt istenek fldet kiltottak, gy jelent meg a fld. Hasonlatosan teht a Biblihoz, itt is az Ige, a sz lett az akarat (a tz) megjelensi formja.
Az egyiptomiak hite szerint kezdetben volt az svz, Nun, s ebbl kelt fel diadalmasan a Nap s indult el gi plyjn. Eszerint az rtelmezs szerint a vilg minden reggel jra teremtdik, mikor a Nap felkel. Egy msik felfogs szerint a kaotikus sllapotot a Vgtelensg, a Sttsg, az Elrejtettsg, illetve az scen kpezte. Az svzbl kiemelked sdombon ltaluk ltesl az stojs. A sumr mitolgiban a vilgmindensg a vilgcen kzepn llt. Ebbl vlt ki az eget s a fldet magba foglal anyag. Az akkd teremtsmtoszokban Bl-Marduk, a legfbb isten alkotta meg a vilgot az ltala legyztt Tiamatnak, az svznek, a nnem skosznak a testbl.
A germn mondk szerint a vilgszellem teremtette meg szakon a jg, dlen pedig a tz orszgt. Ezek tallkozsi pontjnl szletett meg Ymir ris, akibl ksbb a vilg keletkezett. Itt is vilgosan lthat a kt selem-pr szerepe. A Vdk ebbl a tekintetbl is letisztult, ezoterikusabb rtelm kppel szolglnak. A mindent that leheletet (tz, szellem) s a mindent magba rejt vizet tartja egyttesen mindennek a teretinek.
Japnban eleve ni s frfi princpiumknt emlegettk az svizet s stzet: Jo s In volt a nevk, melyek mr a kezdetben egytt voltak a kaotikus tojsban, mely ksbb kettvlt.
Knban tbb mtosz is szl arrl, ahogyan Csu-Zsung, a tzisten legyzte Kung-Kung vzistent, aki szgyenben nekiment az gboltot tart hegynek, s emiatt hatalmas katasztrfa rte a Fldet. Ez egy kiss ms, mint az eddigiek, lvn, hogy ez mr a teremts utni llapotot tkrzi, azonban mindenkpp jl mutatja a dualisztikus vilgkp kifejldst.
Vgl egy maori mtoszt szeretnk megosztani az olvaskkal, amelyben vilgosan vgigksrhetek az eddig emltett motvumok.
"Ta'aroa volt minden isten se; teremtett mindent. Idtlen idk ta ltezett a nagy Ta'aroa, Tahi-Tumu, a Kezdet. Ta'aroa magbl alakult ki, a szlje nmagnak, nincsen sem apja, sem anyja. Ta'aroa burkban lt a sttben rktl fogva. Ez a burok, mint tojs forgott a vgtelen trben, nem volt mg g, fld, hold, nap s nem voltak csillagok sem. Stt, tmny vastagon stt volt minden. (Ta'aroa ezutn feltrte burkt: ebbl lett az g, majd kiszott a sttsgbe, s megteremtette a vilgot.) Csak sttsg, csak vz volt mindentt. Io mondta elsnek e szavakat: "j, nappalt rejt j." S me! Hajnal hasadt. Ezutn ugyangy ezt mondta: "Nappal, jt rejt Nappal." S a nagy sttsg visszatrt. (Ekkor azt mondta Io, vljon szt a kett, s az egyik legyen fnt, a msik alant.) Mikor a fny kigylt s ragyogott minden, Csak most ltta meg Io a krnyez vizeket. Ekkor mondta a negyedik szt: "Te Wai-ki-Tai-tama, oszd meg a vizeket, hogy kitruljon az g. Az g megszletett." S me! Papa-taunuku, a Fld ott fekdt lenn."
|